Selvitys: Vanhan Porvoon brändiarvo jopa 755 miljoonaa euroa
Juuri valmistuneen selvityksen mukaan Vanhan Porvoon brändiarvo on arvioitu olevan 755 miljoonaa euroa. Selvityksen laati FCG Finnish Consulting Group Oy yhteistyössä Imagian Oy:n ja Salmi Platform Oy:n kanssa. Brändiarvon määritys perustuu vuoden 2023 Porvoon matkailutuloon, joka oli 77 miljoonaa euroa, sekä kesällä 2024 tehtyyn matkailijakyselyyn, jossa lähes 58 % vastaajista ilmoitti Vanhan Porvoon olevan pääsyy vierailulle.
Hankkeessa selvitettiin Vanhan Porvoon asukasyhdistyksen, Vanhan Porvoon kauppiasyhdistyksen, Porvoon kaupungin ja matkailuelinkeinon näkemykset brändiarvon vahvistamisen toimenpiteistä ja brändiarvon hyödyntämisestä matkailutulon lisäämiseksi. Lisäksi muodostettiin yhteinen visio eli tulevaisuuden kuva yhteistyössä eri intressejä yhteensovittaen.
Brändiarvo laskettiin Brand Finance -menetelmän “Economic Value Added” (EVA) -laskentamallilla, joka on yleisesti käytössä yritys- ja paikkabrändien taloudellisen arvon arvioinnissa. Selvityksessä kartoitettiin myös Vanhan Porvoon asukkaiden ja yrittäjien näkemyksiä brändiarvon vahvistamisesta ja hyödyntämisestä matkailutulon lisäämiseksi.
Kävijäkyselyyn osallistui yli 400 vastaajaa, ja tulokset osoittivat matkailijoiden olevan erittäin tyytyväisiä Vanhaan Porvooseen vierailukohteena. Selvityksessä tunnistettiin myös uusia kävijä- ja asiakasryhmiä, jotka voivat varmistaa Vanhan Porvoon palveluiden kysynnän tulevaisuudessa.
Vanha Porvoo on kaupungin tärkein vetovoimatekijä, ja sen säilyttäminen vetovoimaisena kohteena on elintärkeää koko kaupungille. Kehittämisessä tulee huomioida sekä matkailijoiden että paikallisten asukkaiden ja yrittäjien tarpeet ja toiveet.