Satamat ja vesiväylät
Suunnittelemme toimivia satamia ja vesiväyliä sekä muita vesirakenteita.
Väyläviraston luotettu kumppani
Satama- ja vesirakenteet on suunniteltava kestämään ympäristön rasitusta. Onnistunut yleissuunnitelma on sataman, laiturin, rantarakenteen ja vesiväylän toimivuuden edellytys.
Vesirakenteiden suunnittelussa tarvitaan monipuolista tietoa niiden toiminnasta, ympäristöolosuhteiden vaikutuksista, erilaisista teknisistä ratkaisuista sekä kustannuksista. Olemme asiakkaidemme tukena kaikissa satamarakenteiden ja vesiväylien suunnittelutarpeissa – suunnitteluosaamisemme on vankkaa ja asiantuntijamme maamme kokeneimpia.
”FCG on alusta alkaen ollut erittäin sitoutunut Saimaan kanavan sulkujen pidentämisen projektiin. Yhteistyö on ollut tiivistä ja edennyt sovitusti. Haasteet on taklattu ammattimaisesti, ja kohteen erityislaatuisuudet huomioivaan lopputulemaan voi olla tyytyväinen.”
– Harri Liikanen, Väylävirasto.Tutustu palveluihimmeSatama- ja laiturirakenteet
- Kauppamerenkulun ja matkustajaliikenteen satamat
- Satamiin ja satamarakenteisiin liittyvät selvitykset
- Huolto-, nosto- ja polttoainelaiturit
- Yhteysalus- ja tielaiturit sekä lastausrampit
- Viranomaissatamat ja kalasatamat
- Venesatamat ja -laiturit sekä veneluiskat
- Teräsbetoniponttonit
- Aallonmurtajat
- Laitureiden, rantamuurien ja muiden rantarakenteiden nykytilatarkastukset ja kuntoarviot sekä korjaussuunnitelmat
- Vesilain mukaiset hakemussuunnitelmat.
Vesiväylät
- Kauppamerenkulun väylien väyläsuunnittelu, väyläpäätösasiakirjat/-esitykset, ruoppaus- ja läjitysaluesuunnitelmat
- Veneväylien väylä- ja ruoppaussuunnitelmat sekä väyläesitykset
- Kanavat ja venesulut
- Vesilain mukaiset hakemussuunnitelmat.
Muut vesirakenteet
- Ranta-alueet ja rantamuurit
- Patorakenteet ja patoturvallisuus; patojen vuosi- ja määräaikaistarkastukset sekä rakenteiden kuntoarviot
- Kalatiet
- Vesistöjen kunnostukseen liittyvät rakenteet; pohjapadot ym.
- Vesilain mukaiset hakemussuunnitelmat.
Väylävirasto tilasi FCG:ltä rakennussuunnitelman Saimaan kanavan sulkujen pidentämisestä 11,5 metrillä. Kyseessä oli haastava ja erikoisosaamista vaativa hanke paitsi Suomen mittakaavassa myös maailmanlaajuisesti.
Muutokset vesiväylillä vaativat tarkkaa suunnittelua
Jos vesiväylää halutaan syventää tai leventää, on suunnittelu tehtävä tarkkaan ennen ruoppausta. Pohjasta löytyvät rakenteet, lohkareet, pohjasedimentin sisällöt sekä mahdolliset ympäristövaikutukset on selvitettävä ennen väylähankkeen vesilain mukaisen lupahakemuksen laadintaa.
Laaja-alaisena kumppanina meiltä löytyy tarvittava osaaminen, liittyivätpä kysymyksesi sitten rakenteellisiin tai ympäristöä koskeviin aiheisiin.
FCG:ltä löytyy asiantuntijoita esimerkiksi luontoselvitysten laadintaan aina Natura-arvioinneista YVA-selvityksiin. Kauttamme saat myös tarvittavat tutkimukset satamakohteiden sekä vesiväylien sedimenttinäytteiden ottamiseen.